Stressreductie

gestrest zijn

De hartslag versnelt, de maag verkrampt, nagels die afgebeten zijn tot aan bloedens toe en angst die ineens zonder waarschuwing ontstaat. Stressreductie is nodig maar het is niet gemakkelijk om het te leren. Met onze hulp zul je beseffen dat stress verminderen mogelijk is. Dit wordt niet gedaan door met je vingers te knakken of nagels af te bijten, maar door jezelf beter te leren kennen en door een effectief actieplan te maken. Het is gemakkelijker dan je denkt om een gevoel van stress te overwinnen, een gevoel dat ons te vaak opeet. In dit stukje vind je enkele technieken die helpen de ongewenste effecten van stress te verzachten.

gespannen op werk

Zorg voor een goede nachtrust

Niets is belangrijker dan een goede nachtrust om je fris en energiek te voelen! Goed slapen helpt bij stressreductie. Probeer voor het slapen te gaan zo min mogelijk contact te maken met alles wat een scherm heeft (tv, mobiele telefoon, computer), minstens een uur voordat je naar bed gaat. Lees een goed boek in stilte, neem een lekker warm bad met een beetje zachte achtergrondmuziek, mediteer of oefen je ademhalingstechnieken. Nog een tip om niet over het hoofd te zien: het belang van goed wakker worden. Wanneer de wekker gaat, doe je de gordijnen rustig open en neem je de tijd om goed te strekken. Eet een goed ontbijt, drink voldoende, neem een goede douche… en glimlach! Je zult zien dat deze eenvoudige, kleine dagelijkse gebaren een groot verschil zullen maken in de loop van je dag.

genoeg rust

Gebruik mandala’s

“Mandala” betekent middelpunt en is een cirkel. Het wordt gebruikt in spirituele tradities als een hulpmiddel voor meditatie en welzijn. Mandala’s kunnen in alle motieven worden geschilderd of vooraf worden getekend en bestaan uit diagrammen van verschillende vormen. Als we meer willen focussen en ontspannen (en dat is het doel hier), is het beter om te werken met vooraf getekende mandala’s, die je vervolgens kan kleuren. Om je mandala te kiezen is niets beter dan spontaan te gaan. Laat je inspireren door het thema of de patronen van de tekening. Kies vervolgens de kleuren die je leuk vindt en die de emoties bepalen die je in het huidige moment hebt. Deze artistieke oefening stelt veel mensen in staat om opnieuw verbinding te maken met het essentiĆ«le, om een vorm van evenwicht en innerlijke harmonie te bereiken. Daarnaast helpt het ook mee aan stressreductie. Wil je het proberen? Wij helpen je er graag mee.